contact@gal-berceni.ro
Comuna Berceni, Ilfov Romania

Partidul GRUPUL DE ACTIUNE LOCALǍ BERCENI

aerial1
Regulament de Organizare şi Funcționare
Acasa » Regulament de Organizare şi Funcționare

REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE

AL PARTIDULUI

GRUPUL DE ACȚIUNE LOCALĂ BERCENI

Capitolul I:

Dispoziții generale

Secţiunea 1

Documentele de organizare și funcționare ale partidului

Art.1. Documentele de organizare și funcționare ale Partidului Grupul de Acțiune Locală Berceni (GAL Berceni) sunt cele impuse de cadrul legislativ național în vigoare referitor la înființarea, organizarea și funcționarea partidelor și organizațiilor politice din România, precum și cele stabilite și menționate în cadrul Statutului Partidului GAL Berceni;

Art. 2. Ori de câte ori cadrul legislativ național impune anumite cerințe obigatorii noi referitoare la aceste documente, este obligația și raspunderea Biroului Executiv Central (BExC) să le pună în aplicare;

Art. 3 Documentele interne ale partidului stabilite prin Satut sunt obligatorii pentru buna organizare și desfășurare a activității partidului, BExC fiind răspunzător de întocmirea, realizarea și aducerea acestora la cunoștința celor în drept;

Art. 4. Prezentul Regulament de Organizare și Funcționare (ROF) este documentul care:

  • dezvoltă prevederile Statutului partidului pentru punerea concretă în aplicare a acestora
  • armonizează și corelează aplicativitatea celorlalte documente de înființare, organizare, funcționare și conducere ale partidului și ale celorlalte structuri interne
  • definește modalitățile tehnice pentru buna organizare și desfășurare a activităților de partid;

Art. 5. BExC, prin autosesizare sau la propunerea membrilor de partid, decide asupra nevoii de realizare de noi documente care privesc organizarea și funcționarea partidului sau a structurilor sale interne, de modificarea sau adaptarea celor în vigoare sau de eliminarea celor care nu mai sunt necesare, cu respectarea circuitului de avizare și aprobare impus de statut, precum și de informarea membrilor de partid referitor la acestea;

Art. 6. Secretarul General al partidului (SG) răspunde de păstrarea, gestionarea, multiplicarea, arhivarea sau distribuirea acestor documente (originale sau în copii), precum și de înlocuirea celor uzate sau distrugerea celor neconforme sau care nu mai sunt aplicabile;

Art. 7. SG răspunde de ștampila oficială a partidului, de înființarea și funcționarea Registrului Unic de Evidență a Documentelor oficiale (RUED), de alte documente oficiale necesare înființării, organizării și funcționarii partidului și ale organizațiilor sale interne, de activitatea de gestiune a eventualelor copii ale acestor documente prin Fișe de Evidență a Documentelor (FED) de către secretarii organizațiilor de bază și de activitatea de arhivare sau distrugere a documentelor neconforme sau care nu mai sunt aplicabile;

Art. 8. SG răspunde, direct sau prin persoane desemnate, de înființarea unei biblioteci electronice online la care să poată avea acces, conform drepturilor prevăzute de Statut, prezentul ROF sau alte hotărâri ale conducerii partidului, toți membri de partid, precum și alte persoane publice și de o arhivă electronică a documentelor de partid, cu acces restricționat;

Art. 9. SG organizează colectivele de redactare a documentelor și raspunde de activitățile de redactare, consultare și de supunerea acestor documente spre avizare și aprobare;

Art. 10. SG coordonează secretarii organizațiilor de bază în privința gestionării acestor documente și a activităților de informare a membrilor acestor organizații;

Art. 11. Membrii de partid au drept de acces la toate documentele care privesc organizarea și funcționarea partidului și pot face propuneri privind acestea, conform Statutului sau prezentului regulament.

Secţiunea 2

Denumirea, semnul permanent al partidului şi semnul electoral

Art.12. Denumirea și semnele partidului sunt cele definite în Statutul partidului, iar modificarea acestora nu se poate face decât cu aprobarea Adunării Generale (AG) a membrilor de partid, prin vot deschis cu majoritate calificată de patru cincimi din efectivul cu drept de vot;

Art. 13. Oportunitatea supunerii la vot a unei astfel de propuneri și a organizării ședinței extraordinare a AG revine BExC care decide în ședință proprie prin vot deschis cu majoritate calificată de două treimi din efectivul cu drept de vot;

Art. 14. BExC răspunde de respectarea prevederilor legale și de parcurgerea etapelor stabilite de acestea pentru aplicarea hotărârii AG, iar SG de aducerea acestor modificări la cunoștința membrilor de partid.

Capitolul II:

Obiectivele partidului şi mijloacele de atingere a acestora

Art. 15. Strategia generală de orientare politică, stabilirea obiectivelor prioritare ale partidului și mijloacele necesare atingerii sau îndeplinirii acestora sunt definite în Statutul organizației;

Art. 16. Nevoia de modificare și adaptare a acestora la noile realități ale vieții sociale, economice și politice este sarcină permanentă a BExC care, în baza unor analize fundamentate și prin decizie luată în ședință proprie prin vot deschis cu majoritate calificată de două treimi, supune aceste propuneri AG, care ia hotărâre asupra acestora prin vot deschis cu majoritate calificată de patru cincimi din efectivul cu drept de vot;

Art. 17. BExC răspunde de respectarea prevederilor legale și de parcurgerea etapelor stabilite de acestea pentru aplicarea hotărârii AG, iar SG de aducerea acestor modificări la cunoștința membrilor de partid.

Capitolul III:

Membri, drepturi și obligații, abateri și sancțiuni

Secţiunea 1

Membrii de partid și membrii simpatizanți ai partidului

Art. 18. Drepturile și obligațiile membrilor de partid și cele ale membrilor simpatizanți ai partidului sunt prevăzute și stipulate în Statutul partidului, iar orice modificare a acestora revine BExC ca obligație de analiză a oportunității, de supunere spre aprobare în AG  care ia hotărâre asupra acestora prin vot deschis cu majoritate calificată de patru cincimi din efectivul cu drept de vot;

Art. 19. BExC răspunde de respectarea prevederilor legale și de parcurgerea etapelor stabilite de acestea pentru aplicarea hotărârii AG, iar SG de aducerea acestor modificări la cunoștința membrilor de partid;

Art. 20. Aderarea la Partidul GAL Berceni, ca membru de partid, se face benevol și se formalizează prin completarea unei Cereri de Adeziune (CA), conform unui model aprobat de BExC, prin vot deschis cu majoritate simplă, care va fi distribuit secretarilor organizațiilor de bază, în vederea gestionării acestei activități;

Art. 21. Cererea de adeziune se poate depune la o organizație de bază sau la SG (în scris sau în formă electronică, cu semnătură olografă), indiferent de locul unde persoana solicitantă își are domiciliul sau reședința, ori își desfășoară activitatea profesională sau de studiu și va fi urmată de o prerioadă de analiză în cadrul Biroului Organizației de Bază (BOB) sau BExC (în funcţie de organizaţia unde a fost depusă cererea);

Art. 22. Pentru edificarea privind îndeplinirea unor prevederi obligatorii sau pentru clarificarea unor situații refritoare la eventualele incompatibilităţi din Satutul partidului se pot solicita persoanelor care depun cereri de adeziune informaţii cu privire la cazierul judiciar, studii, pregătire, activitatea lor în organizaţii profesionale, civice sau politice etc., pe care aceștia trebuie să le prezinte în vederea luării unei decizii de aprobare sau respingere a cererii depuse;

Art. 23. Termenul de rezolvare a cererii se suspendă până la prezentarea, de către cel care a depus cererea de adeziune, a datelor sau informațiilor solicitate, fie prin documente oficiale, eventual copii ale acestora sau declarații pe proprie răspundere redactate pe suport de hârtie sau transmise onine;

Art. 24. Decizia vizând aprobarea sau respingerea cererii de adeziune se ia de catre BOB sau BExC prin vot deschis cu majoritate simplă și va fi consemnat fie într-un proces verbal de ședință fie prin consemnare scrisă a votului exprimat, ca rezoluție pe cererea de adeziune;

Art. 25. Comunicarea aprobării cererii de adeziune sau a refuzului acesteia se poate face prin trimiterea unui raspuns scris (email sau pe suport hârtie) sau prin comunicare telefonică (convorbire sau mesaj, cu consemnarea transmiterii acesteia pe cererea de adeziune) și revine în responsabilitatea secretarilor oragnizațiilor de bază sau a SG;

Art. 26. În situația aprobării cererii de adeziune, noul membru de partid este informat de către secretarul OB sau de SG, eventual de persoane special desemnate, despre:

  • faptul că drepturile și obligațiile care îi revin din noua sa calitate de membru încep să decurgă din acel moment;
  • organizația de bază unde este arondat și cine face parte din conducerea OB și din conducerea centrală;
  • despre relaționările pe verticală și orizontală, subordonări sau cooperări;
  • suma cotizației de membru în vigoare și modalitățile de plată;
  • alte activități orgnizatorice sau politice de interes.

Art. 27. Secretarii BOB (SOB) vor gestiona Registrul de Evidență a membrilor de partid (REMP), sub coordonarea SG;

Art. 28. În situația respingerii cererii de adeziune, solicitantul este informat despre aceasta de către secretarul OB sau de SG, eventual de persoane special desemnate, i se va preciza că dacă dorește are dreptul să înainteze către Comisia de Etică (CE) o cerere de contestare a acestei decizii, care urmează a fi soluționată în termen de 15 zile calendaristice și în acest sens trebuie să prezinte CE toate datele care i se cer în vederea clarificării situației contestate, iar hotărârea acesteia va fi definitivă;

Art. 29. În situația în care un membru de partid dorește și solicită motivat transferul în altă organizație de bază, aprobarea BexC se ia prin vot deschis cu majoritate simplă și se aduce la cunoștința membrului de partid de către SG (sau persoane special desemnate), cu informarea celor două organizații de bază (cea de unde pleacă și cea unde este transferat pentru scoaterea și respectiv luarea în evidență);

Art. 30. Orice cetățean care susține valorile, principiile și politicile Partidului GAL Berceni dar nu dorește să devină membru de partid poate fi înregistrat ca membru simpatizant, cu condiția de a îndeplini cerințele prevăzute în Statutul partidului;

Art. 31. Cetățenii care doresc sau acceptă invitația de a deveni membri simpatizanți vor trebui să își consemneze acordul prin semnătură olografă direct într-un registru special aflat la OB sau prin trimiterea unor documente individuale către aceasta de solicitare a adeziunii, în care să se precizeze pe propie răspundere că îndeplinesc condițiile legale și cele prevăzute de statutul partidului pentru acestă calitate;

Art. 32. Activitatea de recrutare, verificare a condițiilor obligatorii, evidenței și eventual excluderii membrilor simpatizanti revine BOB;

Art. 33. Secretarul BOB va gestiona Registrul de Evidență a membrilor simpatizanți (RESP), iar informarea și coordonarea acestora în privința activităților partidului se va face de către președintele BOB, sau prin delegare, de către Vicepreședinte;

Art. 34. În situația când membrul simpatizant solicită personal scoaterea sa din evidența de partid sau când se constată că acesta nu mai îndeplinește condițiile de a fi membru simpatizant, acesta este radiat din RESP cu consemnarea motivului radierii, urmat de transmiterea pierderii acestei calități.

Secţiunea 2

Drepturile și obligațiile membrilor de partid, modalitățile de suspendare, încetare sau pierdere a calităţii de membru al partidului

Art. 35. Drepturile și obligațiile membrilor de partid, modalitățile de suspendare, încetare sau pierdere a calităţii de membru al partidului sunt prevăzute în Statutul partidului, iar nevoia de modificare și adaptare a acestora revine BExC care, în baza unor analize fundamentate și prin decizie luată în ședință proprie prin vot deschis cu majoritate calificată de două treimi, supune aceste propuneri AG, care ia hotărâre asupra acestora prin vot deschis cu majoritate calificată de patru cincimi din efectivul cu drept de vot;

Art. 36. BExC răspunde de respectarea prevederilor legale și de parcurgerea etapelor stabilite de acestea pentru aplicarea hotărârii AG, iar SG de aducerea acestor modificări la cunoștința membrilor de partid;

Art. 37. În situația decesului unui membru de partid, secretarul OB sau SG va consemna această situație, echivalentă cu pierderea calității de membru, în REMP, iar conducerea partidului va întreprinde anumite măsuri necesare prin care să se aducă un ultim omagiu membrului de partid decedat și eventual sprijin pentru familia îndurerată;

Art. 38. Demisia sau abandonarea calității de membru de partid este o decizie unilaterală a persoanei respective care are efect de îndată ce este oficializată în scris sau verbal în cadrul unei activități a structurilor partidului, fiind urmată de consemnarea motivului în REMP și de informarea conducerii OB sau conducerii centrale de către secretarul OB sau de SG;

Art. 39. Demisia sau excluderea din partid din calitatea de membru de partid a unei persoane care deține și o funcție în conducerea partidului sau în structurile sale interne este asociată automat și cu destituirea din această funcție deținută, BExC fiind obligat să numească în cel mai scurt timp, prin vot deschis cu majoritate simplă, un înlocuitor care să asigure funcția respectivă până la alegerea unui nou titular, cu consemnarea acestui fapt de către SG într-un proces verbal;

Art. 40. Membrul de partid care, din diferite motive, dorește autosuspendarea din partid va înainta o cerere, din care să reiasă motivul, funcția pe care o deține, dacă este cazul și perioada pentru care se solicita aceasta, care, în vederea luării unei hotărâri, va fi adresată:

  • BOB, pentru membrii simpli de partid;
  • BExC, pentru membrii conducerii OB și ai conducerilor structurilor interne de partid;
  • AG, pentru membrii BExC și pentru membrii de partid candidați sau aflați în funcții publice.

Art. 41. Autosuspendarea din calitatea de membru de partid a unei persoane care asigură și o funcție în structurile de bază, centrală sau interne de partid, aduce automat și eliberarea din acea funcție deținută și obligă, funcție de situație, BOB, BExC sau AG să nominalizeze, cu ocazia aprobării acestei suspendări, un înlocuitor temporar, fie pentru asigurarea funcției pe perioada suspendării titularului, fie până la organizarea unor noi alegeri pentru funcția respectivă;

Art. 42. Hotărârea va fi adusă la cunoștința solicitantului, funcție de situație, de secretarul OB, pentru membrii simpli de partid sau de SG, pentru membrii de conducere, care au și sarcina de a consemna această situație în REMP;

Art. 43. Decizia de suspendarea disciplinară se ia în baza desfășurării unei anchete disciplinare, se aplică pe o durată de 3 luni, 6 luni sau un 1 an, funcție de gravitatea faptelor, de prejudiciile generate, de conduita anterioara a celor în culpă și de contextul general care a favorizat sau generat fapta, se consemneaza în REMP și este este hotărâtă prin vot deschis cu majoritate simplă de:

  • BOB, pentru membrii simpli de partid;

Art. 44. În situația exceptională în care există dovezi relevante că un membru de partid ar putea fi implicat în fapte grave de încălcare a statutului, care au produs, produc sau pot produce prejudicii majore materiale sau de imagine ale partidului, în scopul limitării imediate a efectelor acestora, BExC va hotărâ de îndată:

  • prin vot cu majoritate simplă, suspendarea de urgență din calitatea de membru de partid;
  • dacă este cazul, eliberarea din funcția deținută și numirea temporară a unui înlocuitor până la finalizarea cercetării disciplinare;
  • întreprinderea demersurile necesare privind înființarea unei comisii de cercetare și  organizarea și desfășurarea unei anchete disciplinare pentru clarificarea situației.

Art. 45. În situația suspendării de urgență din calitatea de membru de partid, SG are obligația de a anunța de îndată persoana în culpă despre:

  • hotărârile luate în privința sa și că acestea au efect imediat;
  • faptul că nu mai are nicio calitate față de partid (membru sau simpatizant) pe durata suspendării;
  • desfășurarea anchetei disciplinare și dreptul său la apărare, cu obligația de a prezenta în anchetă dovezile pe care le consideră necesare sau care îi sunt solicitate de comisia special constituită pentru a clarifica situația respectivă;
  • finalizarea anchetei, soluția comisiei de cercetare disciplinară și hotărârea luată de cei în drept, inclusiv despre dreptul persoanei cercetate de a contesta această hotărâre, conform prevederilor Statutului partidului.

Art. 46. În situația în care comisia special destinată pentru realizarea anchetei disciplinare se finalizează cu propunerea de excludere din partid, iar după caz și cu eliberarea din funcția de partid deținută, această sancțiune sa va hotărâ, prin vot deschis cu majoritate simplă, de:

  • BOB, pentru membrii simpli de partid;
  • BExC, pentru membrii conducerii OB și ai conducerilor structurilor interne de partid;
  • AG, pentru membrii BExC și pentru membrii de partid candidați sau aflați în funcții publice, precum și în situațiile de cale superioară de atac a rezultatului contestării inițiale a măsurii disciplinare.

Art. 47. Pentru membrii de partid care îndeplinesc și o funcție de conducere, BOB, BExC sau AG vor nominaliza un înlocuitor temporar până la organizarea unor noi alegeri pentru funcția respectivă;

Art. 48. În situația excluderii unui membru de partid, funcție de situație, secretarul OB sau SG răspund de:

  • aducerea hotărârii la cunoștința celui în cauză, inclusiv a eliberării din funcția deținută, dacă este cazul;
  • înștiințarea privind dreptul persoanei de a putea înainta contestație privind măsura disciplinară hotărâtă, dar și a existenței căii superioare de atac, conform Statutului partidului;
  • consemnarea aceastei situații în REMP.

Secţiunea 3

Abateri disciplinare, comisia de cercetare, ancheta și pedepsele disciplinare

Art. 49. Abaterile și sancțiunile disciplinare aplicabile membrilor Partidului GAL Berceni sunt prevăzute și stipulate în Statutul partidului, iar orice modificare a acestora revine BExC care le supune spre aprobare în AG care hotărăște asupra acestora prin vot deschis cu majoritate calificată de patru cincimi din efectivul cu drept de vot;

Art. 50. BExC răspunde de respectarea prevederilor legale și de parcurgerea etapelor stabilite pentru aplicarea hotărârii AG de modificare privind abaterile și sancțiunile disciplinare, iar SG de aducerea acestor mofificări la cunoștința membrilor de partid;

Art. 51. În urma sesizării membrilor de partid sau prin autosesizare a conducerii partidului privind comiterea de către membrii de partid a unor fapte sau privind existența unor stări de fapt care au premisele de a constitui abateri disciplinare se va organiza cercetarea disciplinară în vederea evidențierii și clarificării situației, prin constituirea unei comisii speciale care, în urma desfășurării unei anchete disciplinare, va pune în evidență situațiile neconforme, abaterile săvârșite sau lipsa acestora, nevinovăția sau vinovăția unor persoane și va propune celor în drept sancțiuni disciplinare pentru persoanele vinovate sau măsuri pentru eliminarea starilor de fapt negative identificate;

Art. 52. Membrul de partid care face obiectul cercetării disciplinare va fi anunțat de inițierea acestui demers de către secretarul OB din care face parte, dacă este membru simplu de partid sau de SG dacă este membru în conducerea partidului sau a structurilor interne de partid, iar pe durata desfășurării anchetei disciplinare se va aplica principiul prezumției de nevinovăție dacă nu se decide suspendarea de urgență a acestuia din calitatea de membru de partid;

Art. 53. Comisia specială de cercetare este înființată prin decizie a:

  • BOB, pentru membrii simpli de partid;
  • BExC, pentru membrii conducerii OB și ai conducerilor structurilor interne de partid;
  • AG, pentru membrii BExC și pentru membrii de partid candidați sau aflați în funcții publice.

Art. 54. Comisia specială de cercetare disciplinară va fi numită de BExC, are statut temporar, este alcătuită din 3-5 membri de partid care nu au fost sancționați disciplinar ei însuși în ultimii 2 ani, din care, de regulă, cel puțin unul va avea cunoștințe sau pregătire juridică și cel puțin un membru va face parte din conducerea de partid sau a structurilor de partid interne;

Art. 55. Membrii Comisiei de Etică și Președintele partidului nu pot face parte din comisiile de cercetare disciplinară;

Art. 56. Comisia de cercetare va adopta o atitudine imparțială, va analiza evenimentele în desfășurarea lor, identificînd cauzele și efectele acestor fapte sau situații, va solicita sau va accepta prezentarea în anchetă a dovezilor pe care cei acuzați le consideră necesare pentru a clarifica situația respectivă, va stabili vinovăția sau nevinovăția acuzaților și funcție de gravitatea faptelor, de prejudiciile generate, de conduita anterioara a celor în culpă și de contextul general care a favorizat sau generat fapta vor face propuneri de sancțiuni disciplinare sau va decide nevinovăția;

Art. 57. În situația în care, pe durata anchetei disciplinare, se reliefeaza fapte care cad sub incidența legii, comisia de cercetare informează de urgență BExC, care la rândul sau va informa de urgență autoritățile în drept, punând la dispoziția acestora probele si dovezile obținute în urma anchetei sau alte probe solicitate de aceste autorități;

Art. 58. Sancțiunile se decid prin vot deschis cu majoritate simplă și se hotărăsc de:

  • BOB, pentru membrii simpli de partid;
  • BExC, pentru membrii conducerii OB și ai conducerilor structurilor interne de partid;
  • Adunării Generale (AG), pentru membrii BExC și pentru membrii de partid candidați sau aflați în funcții publice.

Art. 59. Atât în situația acordării unei sancțiuni disciplinare cât și a stabilirii nevinovăției, funcție de situație, secretarul OB sau SG răspund de:

  • aducerea hotărârii la cunoștința celui în cauză, inclusiv a altor măsuri dispuse;
  • înștiințarea privind dreptul persoanei de a putea înainta contestație privind măsura disciplinară hotărâtă, dar și a existenței căii superioare de atac în situația aplicării măsurii de excludere din partid, conform Statutului partidului;
  • consemnarea aceastei situații în REMP.

Art. 60. În situația hotărârii AG de a retrage sprijinul politic pentru un membru de partid candidat sau aflat în funcţie în administraţia publică, Președintelui de partid îi revine obligația de a duce la cunoștința persoanei în cauză de sancțiunea primită, iar SG răspunde de consemnarea acestei măsuri în REMP și de informarea publică privind această decizie.

Capitolul IV:

Structura organizatorică a partidului

Secţiunea 1

Structuri inițiale

Art. 61. În vederea înființării structurii inițiale a unei OB a partidului și în baza unei decizii a conducerii partidului luate prin vot deschis cu majoritate simplă și cu consemnarea într-un document semnat de toți membrii de conducere, se pot constitui Grupuri de Inițiativă Teritorială (GIT), alcătuite din 2-3 membri de partid desemnați, care au sarcina de a:

  • desfășura o activitate de informare publică privind Satutul, Programul și obiectivele partidului;
  • recruta membri de partid sau membri simpatizanți;
  • propune inființarea nucleului inițial al OB, organizării primei Adunări a Organizației de Bază (AOB) și redactarea unui document în acest sens, semnat de toți membrii GIT;
  • se autodesființa automat în momentul alegerii primului BOB cu ocazia desfășurării primei ședințe de lucru a AOB.

Art. 62. Primul GIT constituit este în fapt nucleul membrilor fondatori, până când va fi posibilă organizarea de GIT alcătuite din alți membri de partid, care se vor autodesființa cu ocazia înfințării oficiale a OB pentru zona respectivă.

Secţiunea 2

Structuri de bază

Art. 63. Prima OB se va putea constitui în momentul când partidul va întruni un minim de 18 membri afiliați, astfel încât să se poata desfășura ședința pentru înființarea primei OB, cu un minim de 11 membri și alegerea din aceaștia a BOB, cu 5 membri, a CE și Comisiei de Cenzori (CC), fiecare cu 3 membri, precum și a conducerii centrale, BExC, cu 7 membri, ulterior fiecare altă OB putând să aibă la înființare un minim de 10 membri;

Art. 64. Până la înființarea primei OB, a alegerii BOB a acesteia, a CE și a CC, atribuțiile de conducere a BOB, BExC, CE, CC și AG vor fi asigurate de conducerea membrilor fondatori, până cand se va putea organiza desfășurarea primelor alegeri statutare;

Art. 65. Până la înfințarea a minim două OB, AG va fi comasată cu adunarea membrilor de partid a primei OB;

Art. 66. Organizarea inițială a partidului se va axa întâi pe înființarea a minim două OB, care se poate realiza când partidul va avea un număr minim de 28 membri afiliați și abia apoi se va avea în vedere creșterea numărul de membri în fiecare OB sau înființarea de alte OB;

Art. 67. Înființarea oricărei OB are la bază organizarea administrativă a localității și este în conformitate cu reglementările privind arondarea teritorială a circumscriptiilor electorale (secțiilor de vot) ale Biroului Electoral Central, dispuse la ultimile alegeri locale desfașurate, arondarea teritorială putând fi modificată de câte ori este necesar, la propunerea BExC, prin hotărâre a AG luată prin vot deschis cu majoritate calificată de două treimi din voturile exprimate și cu obligativitatea BExC de a lua măsurile necesare de punere în aplicare a acestei hotărâri;

Art. 68. În vederea îndeplinirii atribuțiilor satutare AOB își desfășoară lucrările sub forma unor ședințe ordinare, care pot fi organizate de ori câte ori BOB consideră că este necesar, însă obligatoriu cel puțin o dată pe an și la care participă, de regulă, toți membrii OB sau, în anumite situații, doar delegații desemnați să îi reprezinte, precum și în calitate de invitați, membri BExC, membri ai celorlalte structuri interne, membri desemnați din alte OB, precum și alte persoane oficiale sau reprezentanți media, aprobați anterior de BExC;

Art. 69. Numarul de delegați se stabilește în baza Normelor generale de reprezentare aprobate de AG, funcție de numarul de membri ai efectivului OB, iar alegerea acestora se va face nominal, la propunerea membrilor OB și cu avizul BOB, în cadrul AOB, prin vot cu majoritate simplă, fiind aleși de regulă pentru o perioadă de un an, însă nominalizarea acestora poate fi modificată ori de câte ori se impune, la propunerea BOB;

Art. 70. Pentru participarea la lucrările ședințelor pentru care sunt desemnați, delegații pot primi un mandat strict de reprezentare din partea membrilor OB, care va fi aprobat în cadrul AOB, prin vot deschis cu mjoritate simplă și care va fi consemnat într-un document oficial, iar în cazul încălcării acestui mandat delegaților li se poate retrage dreptul de delegare și pot fi cercetați și sancționați disciplinar;

Art. 71. Pentru îndeplinirea activității de reprezentare în cadrul AOB sau la AG, dacă nu există un mandat de reprezentare, delegații își pot exercita activitatea în mod subiectiv, luând deciziile pe care le consideră juste și pentru care nu pot fi trași la răspundere;

Art. 72. În anumite situații speciale sau dacă numărul membrilor organizației respective este prea mare și nu se poate asigura un spațiu de lucru corespunzător, se pot desfășura ședințe cu organizare mixtă, atât cu participare fizică cât și cu participare online, ședința urmând a fi transmisă prin video, sub condiția asigurării secretului votului dacă este necesar, fapt pentru care BOB este obligat să anunțe în timp util membrii de partid despre modul concret de organizare, desfășurare și participare la ședință;

Art. 73. Ședințele AOB vor fi anunțate cu minim 15 zile înainte de desfășurarea lor prin grija BOB și vor fi deschise de Președintele OB prin organizarea alegerii unui Prezidiu al AOB (PAOB);

Art. 74. PAOB este compus din 3 - 7 membri de partid, din cadrul căruia se va numi un președinte de ședință, de regulă Președintele OB și se va alege un secretariat tehnic alcatuit din 1-2 membri, aceștia find aleși uninominal, prin vot deschis cu majoritate simplă de către participanții la ședință, numărul exact de membri fiind stabilit în baza Normelor generale de reprezentare aprobate de AG, funcție de numarul de membri ai OB;

Art. 75. Președintele PAOB are, împreună cu ceilalți membri ai PAOB, următoarele responsabilități:

  • verifică prezența și stabilește dacă cvorumul este statutar, de regulă jumătate plus unu din numarul de membri ai OB stabiliți de BOB ca fiind necesar să participe la lucrari fizic (sau online dacă este cazul);
  • prezintă invitații prezenți la ședință;
  • prezintă și supune aprobării Ordinea de Zi a AOB;
  • conduce lucrările ședinței în vederea asigurării cadrului de legalitate și bunei desfășurări a acesteia;
  • urmărește respectarea desfășurarea activității de votare, în conformitate cu cerințele statutare specifice ale acesteia;
  • supraveghează secretariatul tehnic pentru îndeplinirea sarcinilor specifice care îi revin și pentru transcrierea desfășurării lucrărilor în procesul verbal al ședinței;
  • în cazuri speciale poate suspenda sau amâna desfășurarea ședinței, precum și reluarea ulterioară a lucrărilor;
  • declară închiderea lucrărilor și prezintă ulterior procesul verbal încheiat de secretariatul tehnic și semnat nominal de membrii prezidiului, președintelui OB sau, după caz, Secretarului OB.

Art. 76. Dacă Satutul partidului nu prevede alte modalități, deciziile în cadrul ședințelor AOB se iau prin vot deschis cu majoritate simplă, iar în caz de egalitate de voturi președintele OB (sau înlocuitorul său legal) decide prin acordarea a încă unui vot;

Art. 77. BOB răspunde de conducerea executivă a OB în vederea îndeplinirii atribuțiilor sale statutare, este compus din minim 5 membri, Președinte, Vicepreședinte, Secretar și cel puțin 2 membri simpli și se întruneşte în cadrul unor ședințe de lucru, de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori este necesar, cu acordul Președintelui și în organizarea Secretarului OB, care sunt prezidate de Președinte (sau înlocuitorul său legal) care garantează legalitatea și buna desfășurare a lucrărilor;

Art. 78. Numarul de membri simpli ai BOB se stabilește în baza Normelor generale de reprezentare aprobate de AG, funcție de numarul de membri ai efectivului OB și nu poate fi modificat până la expirarea mandatului BOB;

Art. 79. Preşedintele:

  • este ales, în cadrul AOB prin vot secret cu majoritate simplă, pentru un mandat de 2 ani, la propunerea membrilor OB;
  • răspunde de conducerea executivă a BOB și de îndeplinirea atribuțiilor sale statutare;
  • poate să își delege din competențe către un alt membru BOB, raspunzând politic în solidar cu această persoană pentru atribuțiile delegate, cu acordul BOB dat prin vot deschis cu majoritate simplă;
  • poate să numească Vicepreședintele sau sau în situații apeciale un alt membru al BOB, ca înlocuitor legal pe o perioadă de maxim 30 zile, cu informarea membrilor BOB prin grija Secretarului OB;

Art. 80. Pentru situațiile deosebite, când președintele este destituit sau suspendat din funcție sau este în imposibilitatea fizică să își mai exercite mandatul, pentru a îndeplini temporar această funcție, BExC, cu acordul dat prin vot deschis cu majoritate simplă va desemna, de îndată, un președinte interimar, de regulă Vicepreședintele OB sau un alt membru BOB, până la revenirea titularului în funcție, dacă este cazul, sau până la organizarea de noi alegeri satutare pentru această funcție, la termenul stabilit de BExC;

Art. 81. Ceilalți membri BOB, Vicepreședintele, Secretarul OB și membrii simpli ai BOB sunt aleși, în cadrul AOB prin vot secret cu majoritate simplă pentru un mandat de 2 ani, la propunerea membrilor OB, răspund de îndeplinirea atribuțiilor lor statutare specifice care le revin și pot să îndeplinească și anumite competențe delegate de către Președintele sau alt membru al BOB, pe perioade determinate sau nelimitate, cu asumarea răspunderii juridice și politice a acestora, în baza acordului BOB dat prin vot deschis cu majoritate simplă.

Secţiunea 3

Structuri centrale

Art. 82. În vederea îndeplinirii atribuțiilor satutare care îi revin, AG își desfășoară lucrările sub forma unor ședințe ordinare organizate cel puțin o dată pe an sau a unor ședințe extraordinare organizate ori de câte ori interesele sau nevoile partidului o impun, după aprobarea cu majoritatei simplă în BExC, la propunerea Președintelui partidului sau a unei treimi din BExC și la care participă, de regulă, toți membrii în funcție ai BExC, BOB,  conducerilor celorlalte structuri interne și delegații desemnați din partea OB sau, în anumite situații, toți membri de partid, precum și în calitate de invitați, persoane oficiale sau reprezentanți media, aprobați anterior de BExC;

Art. 83. Organizarea ședințelor ordinare ale AG vor fi anunțate cu minim 15 zile înainte de desfășurarea lor iar cele extraordinare cu 7 zile înainte, prin grija BExC care va anunța locul și modul de desfășurare a acestora, precum și proiectul Ordinii de Zi care este necesar pentru obținerea mandatului de reprezentare de către delegații;

Art. 84. În scopul respectării principiului transparenței decizionale, BExC va asigura, pentru toți membrii de partid care nu pot participa fizic la desfășurarea AG, transmiterea în direct prin canale video a lucrărilor ședințelor sau, dacă nu este posibil tehnic, se va asigura înregistrarea acestora și difuzarea lor ulterioară;

Art. 85. Ședințele AG sunt deschise de Președintele partidului (sau înlocuitorul său legal) prin alegerea, prin vot deschis cu majoritate simplă, a unei Comisii de Validare (CV) compusă din 3-9 membri și a unui Secretariat Tehnic (ST) compus 2-5 membri, care au rolul de a prezida buna desfașurare a acestora, numărul exact al membrilor fiind stabilit în baza Normelor generale de reprezentare aprobate de AG, funcție de numarul total de membri ai partidului, iar SG răspunde de verificarea prezenței participanților și a invitaților, situație pe care o va prezenta CV;

Art. 86. După alegerea nominală a CV și a ST, se va desemna din cadrul CV, prin vot deschis cu majoritate simplă, un președinte de ședință, de regulă Președintele partidului (sau înlocuitorul său legal) care va conduce desfășurarea lucrărilor și împreună cu ceilalți membri ai CV și vor avea următoarele responsabilități:

  • confirmă îndeplinirea cvorumului statutar, de regulă jumătate plus unu din numarul de participanți stabiliți să participe la lucrari fizic (sau online dacă este cazul);
  • prezintă invitații prezenți la ședință;
  • prezintă și supune aprobării Ordinea de Zi a AG;
  • conduce lucrările ședinței în vederea asigurării cadrului de legalitate și bunei desfășurări a acesteia;
  • urmărește respectarea desfășurarea activității de votare, în conformitate cu cerințele statutare specifice ale acesteia;
  • supraveghează ST pentru îndeplinirea sarcinilor specifice care îi revin și pentru transcrierea desfășurării lucrărilor în procesul verbal al ședinței;
  • în cazuri speciale poate suspenda sau amâna desfășurarea ședinței, precum și reluarea ulterioară a lucrărilor;
  • declară închiderea lucrărilor și prezintă ulterior procesul verbal încheiat de ST și semnat nominal de CV, Președintelui partidului sau, după caz, SG.

Art. 87. Dacă Satutul partidului nu prevede alte modalități, deciziile în cadrul ședințelor AG se iau prin vot deschis cu majoritate simplă, iar în caz de egalitate de voturi Președintele partidului (sau înlocuitorul său legal) decide prin acordarea a încă unui vot;

Art. 88. BExC răspunde de conducerea operativă a partidului în vederea îndeplinirii atribuțiilor sale statutare, este compus din minim 7 membri, Președintele partidului, Vicepreședintele partidului, SG și cel puțin 4 membri simpli și se întruneşte în cadrul unor ședințe de lucru, de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori este necesar, la convocarea Președintelui partidului sau a unei treimi dintre membrii BExC și în organizarea SG, care sunt prezidate de Președintele partidului (sau înlocuitorul său legal) care garantează legalitatea și buna desfășurare a lucrărilor;

Art. 89. Membrilor BExC li se vor comunica data, locul de desfășurare și scopul sau proiectul ordinii de zi, cu cel puțin 24 ore înainte de desfășurarea ședinței, prin grija SG;

Art. 90. Numarul de membri simpli ai BExC se stabilește în baza Normelor generale de reprezentare aprobate de AG, funcție de numarul total de membri ai partidului și nu poate fi modificat până la expirarea mandatului BExC;

Art. 91. Preşedintele partidului:

  • este ales în cadrul AG prin vot secret cu majoritate simplă, pentru un mandat de 2 ani, la propunerea membrilor de partid;
  • este automat și președintele BExC;
  • răspunde de conducerea operativă a partidului și de conducerea executivă a BExC, precum și de îndeplinirea atribuțiilor sale statutare;
  • poate să își delege din competențe către un alt membru BExC, raspunzând politic în solidar cu această persoană pentru atribuțiile delegate cu acordul BExC dat prin vot deschis cu majoritate simplă;
  • poate să numească Vicepreședintele partidului sau, în situații speciale, un alt membru BExC ca înlocuitor legal pe o perioadă de maxim 30 zile, cu informarea membrilor BExC prin grija SG;
  • supune avizării BExC retragerea sprijinului politic pentru aleșii din funcţiile din administraţia publică susținuți oficial de partid, în vederea supunerii acesteia spre hotărâre în AG.

Art. 92. Pentru situațiile deosebite, când Președintele partidului este în imposibilitatea fizică să își mai exercite mandatul, pentru a îndeplini temporar această funcție sau este destituit sau suspendat din funcție, BExC, prin hotărâre luată prin vot deschis cu majoritate simplă, va desemna de îndată un președinte de partid interimar, de regulă Vicepreședintele partidului sau, în situații apeciale, un alt membru BExC, până la revenirea titularului în funcție, dacă este cazul, sau până la organizarea de noi alegeri satutare pentru această funcție, la termenul stabilit de BExC;

Art. 93. Pentru situațiile de forță majoră sau de urgență când Președintele partidului nu poate fi contactat sau nu își poate exercita temporar atribuțiile funcției și nu există timpul necesar pentru întrunirea BExC și luarea unei decizii de înlocuire temporară, atribuțiile acestuia pot fi exercitate de Vicepreședintele partidului, cu informarea ulterioară a membrilor BExC;

Art. 94. Ceilalți membri BExC, Vicepreședintele partidului, SG și membrii simpli ai BOB sunt aleși, în cadrul AG prin vot secret cu majoritate simplă pentru un mandat de 2 ani, la propunerea membrilor de partid, răspund de îndeplinirea atribuțiilor lor statutare specifice care le revin și pot să îndeplinească și anumite competențe delegate de către Președintele partidului sau alt membru al BExC, pe perioade determinate sau nelimitate, cu asumarea răspunderii juridice și politice a acestora, în baza acordului BExC dat prin vot deschis cu majoritate simplă;

Art. 95. SG al partidului:

  • răspunde de de coordonarea, îndrumarea și controlul activității de secretariat a secretarilor OB;
  • colaborează cu CE și CC, raspunzând  împreună cu Președintele partidului de organizarea activității financiar-contabile și materiale a partidului, analizând permanent această activitate, fiind obligat să informeze periodic, cel puțin o dată pe an BExC sau Președintele partidului;
  • propune și susține în fața BExC înființarea sau desființarea unor structuri funcționale temporare ale partidului sau împreună cu Președintele partidului, în fața AG înființarea sau desființarea unor structuri funcționale permanente, în baza unor analize și documentari care să fundamenteze decizia susținută;
  • răspunde de organizarea și desfășurarea cercetărilor disciplinare, de soluționarea cererilor de adeziune, de soluționarea sesizărilor sau plângerilor membrilor de partid care au ca obiect activitatea politică a partidului, precum și de aplicarea hotărârilor privind sancțiunile disciplinare pentru membrii din conducerea organizațiilor de bază și centrală și a structurilor interne centrale sau conexe sau coordonează, îndrumă sau exercită controale specifice în vederea desfășurării acestor sarcini de către secretarii OB pentru membrii simpli de partid;
  • răspunde de evidența centralizată a tuturor membrilor și simpatizanților partidului și de activitatea de management a resurselor umane a tuturor organizațiilor de bază și a structurilor interne sau conexe, prin gestionarea Registrului de Evidență a membrilor de partid și cel al simpatizanților;
  • răspunde de gestionarea documentelor necesare organizarii și desfășurării partidului, a celor rezultate din desfășurarea activității partidului sau a arhivei specifice a acestor documente, de identificarea nevoii de actualizare a acestora, de retragerea celor care nu mai produc efecte și de aducerea la cunoștința membrilor de partid a modificarilor survenite.

Art. 96. Raporturile cu autoritățile publice sau cu terții revin de drept Președintelui de partid, iar dacă este cazul, prin desemnare de către acesta, pot reveni unor alți membri ai BExC sau simpli membri de partid, funcție de nivelul de reprezentare stabilit, care pot primi pentru exercitarea acestor atribuții și un mandat de reprezentare care va fi consemnat într-un document oficial, iar în cazul încălcării acestuia li se poate suspenda sau retrage dreptul de reprezentare și pot fi cercetați și sancționați disciplinar;

Art. 97. În vederea îndeplinirii obiectivelor de partid, a coordonării structurilor proprii sau pentru realizarea cooperării cu alte entități Partidul GAL Berceni poate înființa, cu titlu temporar sau permanent, comisii, grupuri de lucru, departamente sau alte structuri în cadrul cărora își vor putea desfașura activitatea și alte persoane care nu sunt membri de partid, respectiv membri simpatizanți ai partidului sau specialiști din diferite domenii de interes sau specialitate, astfel:

  • cele temporare se pot înființa la propunerea membrilor de partid, cu avizul BOB și aprobarea BExC, cu precizarea sarcinilor și obiectivelor de îndeplinit, a perioadei de activitate, cu nominalizarea membrilor componenți și a posibilităților de modificare a acestora, care vor fi cuprinse într-un document ce va fi gestionat de SG;
  • cele cu durată nedeterminată se pot înființa la propunerea BExC și aprobarea în AG, cu precizarea sarcinilor și obiectivelor de îndeplinit, cu nominalizarea membrilor componenți și a posibilităților de modificare sau anulare a acestora, care vor fi cuprinse într-un document ce va fi gestionat de SG.

Secţiunea 4

Structuri interne

Art. 98. Organizația de Tineret a partidului (OT) este constituită din membri de partid cu vârsta sub 35 de ani și membri simpatizanți cu vârsta cuprinsa între 16 și 18 ani și va funcționa în baza propriului ROF, care va fi avizat de BExC și aprobat în AG;

Art. 99. Organizația de Femei a partidului (OF) este constituită din membri de partid și membri simpatizanți de sex feminin și va funcționa în baza propriului ROF care va fi avizat de BExC și aprobat în AG;

Art. 100. Organizația de Seniori (OS) este constituită din membri de partid și membri simpatizanți cu vârsta peste 60 ani și va funcționa în baza propriului ROF care va fi avizat de BExC și aprobat în AG;

Art. 101. Membrii de partid sau simpatizanții de sex feminin pot face parte simultan din OF dar și din OT sau OS, funcție de vârstă, însă nu pot deține funcție decât într-o singură organizație;

Art. 102. OT, OF sau OS au satut permanent în conformitate cu ROF propriu, au dreptul la afiliere la organizaţiile naționale și internaţionale asociate domeniului respectiv şi pot colabora și desfășura activități prin reprezentanți în cadrul acestora sau la acțiuni organizate de acestea, în baza aprobării și a unui mandat de reprezentare dat de BExC;

Art. 103. În situația în care un membru de partid din conducerea OT, OF și OS a candidat și a fost ales în structurile de conducere ale partidului ca:

  • membru simplu, în cadrul BOB sau în BExC, acesta poate deține această funcție prin cumul cu funcția deja deținută în conducerea propriei organizații;
  • președinte, vicepreședinte sau secretar al BOB, sau ca Președinte, Vicepreședinte sau SG al partidului, acesta va fi numit în funcția nouă după ce va demisiona din funcția deținută în organizația sa, această funcție devenind automat vacantă.

Art. 104. CE are ca obiectiv asigurarea unui cadru corect și pozitiv din punct de vedere legal și moral pentru desfășurarea întregii activități a partidului, a relațiilor dintre membrii de partid, indiferent de funcția deținută și între membrii de partid și ceilalți cetățeni, în concordanță cu legislația națională sau internațională și în acord cu valorile și principiile asumate în cadrul partidului și își îndeplinește atribuțiile sale statutare în baza unui ROF propriu, care va fi avizat de BExC și aprobat în AG;

Art. 105. CE este o comisie permanentă, înființată pe durată determinată, constituită din 3-5 membri, de regulă cu anumite specializări specifice, aleși uninominal în cadrul AG prin vot deschis cu majoritate simplă, pentru un mandat de 2 ani, numărul exact al membrilor fiind stabilit în baza Normelor generale de reprezentare aprobate de AG, funcție de numarul total de membri ai partidului și care nu poate fi modificat până la expirarea mandatului CE aflată în exercițiu;

Art. 106. Membrii CE au dreptul de a candida la orice funcție de partid însă nu pot cumula mai multe funcții în conducerea partidului sau a celorlalte structuri interne ale partidului, fiind obligați să aleagă fie funcția în cadrul CE, fie cealaltă funcție, fapt pentru care funcția din care demisionează se va vacanta automat;

Art. 107. Membrii CE trebuie sa fie integri și să dea dovadă de imparțialitate, având independență privind activitatea proprie față de BExC și drept propriu de informare în cadrul AG, în afara Ordinii de zi, despre aspecte care țin de activitatea CE și de independența decizionala a acestei structuri;

 Art. 108. CE se subordoneaza direct AG și nemijlocit BExC fără a-și compromite independența acțională, participând la analize sau evaluări generale sau specifice necesare optimizării activității partidului, având drept de inițiativă proprie care să genereze concluzii și propuneri în acest sens;

Art. 109. CC este o comisie permanentă, înființată pe durată determinată, care are ca obiectiv asigurarea unui cadru corect și pozitiv din punct de vedere financiar-contabil și de asigurare logistică pentru desfășurarea întregii activități a partidului în concordanță cu legislația națională și în acord cu valorile și principiile asumate în cadrul partidului, în scop preventiv sau de audit și își îndeplinește atribuțiile sale statutare în baza unui ROF propriu, care va fi avizat de BExC și aprobat în AG;

Art. 110. CC este constituită din 3-5 membri, de regulă cu anumite specializări specifice, aleși uninominal în cadrul AG prin vot deschis cu majoritate simplă, pentru un mandat de 2 ani, numărul exact al membrilor fiind stabilit în baza Normelor generale de reprezentare aprobate de AG, funcție de numarul total de membri ai partidului și nu poate fi modificat până la expirarea mandatului CC aflată în exercițiu;

Art. 111. Membrii CC au dreptul de a candida la orice funcție de partid însă nu pot cumula mai multe funcții în conducerea partidului sau a celorlalte structuri interne ale partidului, fiind obligați să aleagă fie funcția în cadrul CC, fie cealaltă funcție, fapt pentru care funcția din care demisionează se va vacanta automat;

Art. 112. Membrii CC trebuie sa fie integri și să dea dovada de imparțialitate, având drept de control general  permanent și drept de informare în cadrul AG, în afara Ordinii de zi, despre aspectele care țin de activitatea CC și de independența decizională a acestei structuri;

 Art. 113. CC se subordoneaza direct AG și nemijlocit BExC, fără a-și compromite independența acțională, participând la analize sau evaluari generale sau specifice necesare optimizării activității partidului, având drept de inițiativă proprie care să genereze concluzii și propuneri în acest sens;

Art. 114. Membrii CE și CC nu pot face parte din comisiile de cercetare disciplinară;

Art. 115. În situațiile în care CE sau CC identifică fapte sau premise ale unor stări care cad sub incidența prevederilor legale, acestea au obligația de a informa de urgență BExC, care la rândul său trebuie să informeze de îndată autoritățile competente și să coopereze cu acestea în vederea clarificării acestor situații.

Capitolul V:

Fondurile partidului și administrarea patrimoniului

Secţiunea 1

Fondurile partidului

Art. 116. Fondurile partidului provin din cotizaţii ale membrilor de partid, donaţii legale, venituri provenite din activităţi proprii, subvenţii de la bugetul de stat acordate în condiţiile legii, împrumuturi legale în bani de la persoane fizice și juridice sau alte surse, potrivit legii și sunt în raspunderea directă a BExC și sub controlul și supravegherea nemijlocită a CC și CE;

Art. 117. Cuantumul cotizației lunare și implicit al cotizației anuale este stabilit la propunerea fundamentată a BExC și aprobat anual în cadrul AG, gestionarea acestei activități revenind în sarcina SG și a secretarilor OB, care vor ține evidența și vor informa BExC sau BOB despre situația financiară;

Art. 118. SG, de regula, sau un alt membru de partid desemnat de către BExC prin vot direct cu majoritate simpla și pentru un mandat de 2 ani, raspunde ca trezorieral fondurilor financiare ale partidului și de coordonator al secretarilor OB pentru această activitate de:

  • gestionarea aceste fonduri;
  • deschiderea pentru aceasta, în conformitate cu legislația în vigoare, a unui un cont central al partidului la o instituție bancară românească și de gestiunea acestuia;
  • acordarea de drepturi punctuale/parțiale în acest sens pentru secretarii BOB sau pentru alți membri de partid desemnați, conform aprobării BExC;
  • coordonarea, îndrumarea sau supravegherea activității secretarilor BOB sau a membrilor de partid desemnați să gestioneze parțial/punctual fonduri financiare ale partidului;
  • punerea la dispoziția CC și CE a drepturilor de acces sau a toate datelor necesare pentru controlul sau verificarea situației financiare ori de câte ori va fi nevoie.

Art. 119. Pragurile financiare diferite pentru cotizația de partid lunară, cât și pentru cea anuală se stabilesc în cadrul AG, funcție de nivelul social-financiar al membrilor sau de funcția publică pe care o ocupă aceștia, având în vedere ca cuantumul diferențiat al celei mai mari, să nu fie mai mare de 10 ori decât a celei mai mici;

Art. 120. Membrii de partid, care fac parte din categoriile socio-profesionale cu venituri reduse sau care trec printr-o situație financiară delicată, pot solicita suspendarea temporară sau pe perioadă nedeterminată de timp a cotizației, în baza unei cereri personale motivate adresate BExC și care, împreună cu avizul consultativ al CE, va fi supusă aprobării în cadrul AG;

Art. 121. La propunerea secretarilor OB ori a SG sau la autosesizarea BOB sau BExC, pentru neplata cotizaţiei timp de minim 6 luni consecutive de la data stabilită ca termen final, de regulă 6 luni de la închiderea anului financiar anterior, va duce la întreprinderea unor activități de documentare privind această stare de fapt, care poate să conducă la declanșarea unei cercetări disciplinare și ca măsură extremă la pierderea calității de membru de partid;

Art. 122. CE avizează obligatoriu acordarea de donații și răspunde de:

  • donaţiile primite de la persoane fizice ori juridice și care nu trebuie să depașească  plafoanele prevăzute de lege;
  • verificarea şi înregistrarea identității donatorului;
  • acordarea avizului obligatoriu pentru donațiile mai mari de echivalentul a 1000 de Euro;
  • interzicerea donațiilor anonime.

Art. 123. În cadrul AG se vor aproba la deschiderea anului financiar, bugetele anuale proprii ale OB, ale celorlalte structuri interne și ale BExC, în baza unor note de fundamentare privind programele de activitate și necesarul de asigurare bugetară pentru acestea, urmând ca la finele anului bugetar să se prezinte o analiză a cheltuielilor bugetare și a îndeplinirii acțiunilor sau obiectivelor care au stat la baza solicitărilor inițiale;

Art. 124. CE informează BExC despre situații neconforme descoperite în privința donațiilor și propune măsuri legale în consecință.

Secţiunea 2

Patrimoniul partidului

Art. 125. Partidul GAL Berceni poate deține, în condițiile legii și în baza unor situații de inventar, bunuri mobile și imobile necesare desfășurării activității sale politice, care fac obiectul gestiunii conducerii partidului prin BOB sau BExC și sunt supuse avizului special de acordare a dreptului de folosință al CE și controlului CC;

Art. 126. Pentru stabilirea nevoilor de desfășurare a activității politice și a asigurării acestor resurse logistice și de patrimoniu ale partidului, BOB, conducerile structurilor interne ale partidului, precum și BExC vor efectua analize care vor fi supuse avizării CE și apoi aprobarii BExC, pentru nevoile BOB și a celorlalte structuri interne de partid, respectiv AG în privința solicitărilor BExC.

Capitolul VI:

Dispoziții finale și tranzitorii

Secţiunea 1

Adoptarea hotărârilor

Art. 127. Hotărârile în cadrul partidului, inclusiv cele ale structurilor interne, se pot adopta, funcție de situație, prin una din modalitățile următoare:

Art. 128. Dacă Statutul, prezentul ROF sau ROF specific al structurii respective nu prevăd altfel, modalitatea de bază de luare a deciziilor este prin vot cu majoritate simplă din cvorumul îndeplinit pentru respectiva ședință a membrilor cu drept de vot, iar hotarârea adoptată devine obligatorie pentru toți membrii de partid, secretarii OB sau SG fiind obligați să înștiințeze membri de partid despre hotărârile luate;

Art. 129. În situații de egalitate a votului final exprimat în cadrul ședințelor, președintele OB, pentru  AOB și ședințele BOB, președinții structurilor interne pentru ședințele de conducere ale acelor structuri și Președintele partidului pentru AG și ședințele BExC au drept de decizie finală prin acordarea a încă unui vot, situație care este anunțată în cadrul ședinței, indiferent de modalitatea de votare aleasă (vot secret sau la vedere);

Art. 130. Modalitatea de exprimare a votului electronic prin e-mail către adresa oficială de e-mail a partidului, va fi anunțat anterior desfășurării ședinței de către organizatori, odată cu informarea privind desfășurarea ședinței ordinare sau extraordinare și va putea fi exprimat în ziua şedinței, pana la o oră limită stabilită, sens în care PAOB sau CV vor efectua calculul voturilor finale, în acord cu numărul total de membri prezenți;

Art. 131. Atunci când din motive obiective nu se poate asigura prezența la ședințe a tuturor membrilor de partid din OB respectivă, dreptul de participare și de vot se va face printr-un raport de prezență de tip ”delegat per număr de membri de partid” stabilit anual prin Normele de reprezentare aprobate de AG la propunerea BExC, cu avizul CE;

Art. 132. În situația în care un membru din cadrul BOB sau BExC, nu poate participa din motive obiective la ședința structurii respective, își poate delega dreptul de vot unui alt membru, dar la nu mai mult de doua ședințe consecutive, sens în care informează anticipat oficial secretarul OB sau SG, precizând care este membrul desemnat să îi  susțină votul;

Art. 133. În cadrul Normelor de reprezentare se stabilește și numărul de membrii ai BOB, CE, CC și BExC funcție de numărul de membri ai organizațiilor respective sau numărul total de membri de partid și care nu se mai poate schimba până la finalizarea mandatului respectiv;

Art. 134. La ședințele declarate publice pot participa, în calitate de observatori și reprezentanți acreditați ai mass-media sau membrii ai societății civile care își anunță intenția cu minim 48 de ore înainte de ora de începere și care sunt avizați de catre BExC.

Secţiunea 2

Alte decizii

Art. 135. Dreptul la vot direct sau prin delegați, dreptul la a candida pentru structurile de conducere ale partidului și structurile sale interne sau pentru a fi desemnat candidat din partea partidului la alegerile locale este garantat pentru toți membrii de partid, cu condiția de a nu fi în stare de incompatibilitate statutară și de solicitarea avizului CE pentru situația candidaturii din partea partidului la alegerile locale;

Art. 136. Un membru de partid poate îndeplini mandate consecutive nelimitate, chiar dacă este vorba de aceiași funcție deținută anterior, însă nu poate deține simultan două funcții de conducere în partid, sens în care va trebui să decidă asupra funcției pe care alege să o păstreze, cealaltă devenind automat vacantă;

Art. 137. Rudele de gradul I (soți, parinți sau copii) nu pot deține concomitent funcții în același BOB, BExC precum și în aceleași structuri interne sens în care unul sau mai mulți membri vor trebui să renunțe la funcție sau funcții, anunțând oficial BExC, funcția sau funcțiile respective devenind automat vacante;


Art. 138. În vederea asigurării unei bune desfășurări a responsabilităților statutare și a îndeplinirii sarcinilor de partid, pentru funcțiile de conducere ale partidului sau structurilor sale interne se pot întocmi Fișe ale postului, prin grija BExC;

Art. 139. BExC, cu avizul CE, poate acorda dreptul de a se încheia contracte sau convenții oneroase între partid și anumiți membri de partid, cu informarea publică a acestor relații de colaborare;

Art. 140. Membrii de partid care se află într-o relație de muncă, de consultanță sau de prestare de servicii cu partidul în baza unor contracte sau a altor documente oficiale care confirmă din punct de vedere juridic această relație, nu pot ocupa funcții de conducere în partid, sens în care dreptul la a candida pentru o funcție va fi restricționat, ori dacă persoana respectivă este în funcție, va trebui să demisioneze din funcția respectivă care va deveni automat vacantă;

Art. 141. Colaborarea sau asocierea participativă cu organizații politice sau cu anumite structuri civile se aprobă în BExC, prin vot deschis cu majoritate simplă, iar reorganizarea, comasarea, afilierea, absorția, fuziunea sau formarea de alianțe cu alte formațiuni sau mișcări politice se aprobă în AG prin prin vot deschis cu majoritate calificată de două treimi din membrii cu drept de vot, sens în care BExC va prezenta o analiză de fundamentare din care să reiasă că sunt similitudini și interese comune ale obiectivelor politice asumate statutar, că nu este încălcată legislația națională și că decizia este benefică pentru partid;

Art. 142. Pentru a asigura buna evidență a documentelor oficiale de partid sau a unor copii oficiale, se instituie Registrul Unic de Evidență a Documentelor și Fișe de Evidență a Documentului care vor fi în responsabilitatea SG, direct sau prin persoane desemnate;

Art. 143. Pentru a asigura evidența membrilor și a simpatizanților de partid se instituie Registrul de Evidență a Membrilor de Partid și Registrul de Evidență a Simpatizanților Partidului care vor fi în responsabilitatea SG, direct sau prin persoane desemnate;

Art. 144. Pentru a asigura evidența contabil financiară se instituie documente de evidență contabilă în acord cu legislația în vigoare care vor fi în responsabilitatea SG, direct sau prin persoane desemnate;

Art. 145. SG are responsabilitatea, direct sau prin persoane desemnate, de a asigura evidența în timp a documentelor și datelor care au relevanță pentru activitatea partidului și în acest sens va asigura arhivarea documentelor fizice, pe suport hartie sau alte tipuri de suport, precum și a documentelor și datelor electronice, în vederea:

  • păstrării organizate, ierarhizate și ușor de accesat a documentelor și datelor;
  • accesului rapid și securizat la documente și date cu relevanță;
  • economiei spațiul de depozitare sau stocare;
  • punerii acestora la dispoziție pe durata controalelor sau inspecțiilor, precum și pentru asigurarea probelor în instanță.

Art. 146. BExC va stabili documentele de bază ale partidului, respectiv actele constitutive și de cele necesare organizării și funcționării partidului și structurilor sale interne, a documentelor de colabolare și cooperare cu alte entități politice sau civice în vigoare sau a altor documente considerate necesare pentru buna desfășurarea activității politice, care nu se arhivează la termen, necesitând fie înlocuirea cu un document nou, fie abrograrea sau anularea acestora și care vor face din Mapa oficială aflată în responsabilitatea Președintelui partidului;

Art. 147. BExC va stabili, în acord cu legislația în vigoare, reguli de arhivare funcție de importanța juridică și utilitatea documentelor pe suport hârtie sau alt suport fizic, stabilind criterii clare de clasificare, sortare, ordonare, numerotare, inscripționare, termene de păstrare, predare spre prelucrare și salvare electronică și de selectare pentru distrugere prin tocare sau fragmentare, cuprinse într-un document denumit Nomenclator arhivistic;

Art. 148. BExC va stabili, în acord cu legislația în vigoare, reguli de scanare și captură digitală a documentelor de pe suport hârtie sau alt suport fizic și de arhivare a documentelor electronice funcție de importanța juridică și utilitatea documentelor, stabilind criterii clare de clasificare, ordonare, inscripționare, termene de păstrare și de selectare pentru ștergere din arhivă, cuprinse într-un document denumit Nomenclator arhivistic;

Art. 149. BExC va stabili modul și drepturile de acces la documentele arhivate și de transmitere a informațiilor din aceste documente, indiferent daca sunt pe suport fizic sau sunt scanate sau capturate pe diferite suporturi de stocare, în vederea accesului și consultării, inclusiv on-line, într-un mod controlat;

Art. 150. Pentru a autentifica semnatura reprezentantului legal si a datelor inscrise, la nivelul conducerii centrale se instituie o ștampilă oficială a partidului care este în responsabilitatea SG, fiind aplicată pentru conformitate la solicitarea Președintelui de partid, a BExC sau AG;

Art. 151. Ștampila oficială a partidului va avea o formă rotundă, cu diametrul oficial la zona de contact de 20 mm și va reprezenta prin aplicare semnul permanent al partidului stabilit în Satutul partidului;

Art. 152. În situațiile când se impune o limitare decizională pentru delegatul desemnat, în vederea stabilirii cu claritate a sarcinilor și deciziilor pe care acesta și le poate asuma și pentru care va fi raspunzător în fața membrilor reprezentați, anterior participării la activitatea pentru care este delegat, acesta va primi un Mandat de Reprezentare, care va fi consemnat în scris și asumat pe bază de semnătură sau, în anumite situații, i se poate comunica oficial verbal, de față cu cel puțin încă un membru de partid martor;

Art. 153. Pentru activitatea de informare și consultare a membrilor de partid, a simpatizanților partidului sau a altor cetățeni se va iniția și administra un domeniu specific de internet cu respecaterea legislației naționale și internaționale în domeniu (mail oficial, pagini oficiale de organizații, profile oficiale pe diferite rețele de socializare, etc.), care vor fi în responsabilitatea Vicepreședintelui partidului, care va desemna pentru fiecare activitate sau domeniu membri responsabili și îi va coordona direct;

Art. 154. În întreaga activitate de partid se va avea în vedere protejarea datelor cu caracter personal și delimitarea clară a modului în care acestea pot fi prelucrate conform prevederilor Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR), pentru care se întocmesc Politici de confidențialitate sau alte documente necesare de reglementare, sarcină care revine Vicepreședintelui partidului, cu sprijinul CE;

Art. 155. ROF poate fi modificat ori de câte ori se impune, la propunerea membrilor de partid, după obținerea avizului BExC și al CE și cu aprobarea AG, prin vot deschis cu majoritate calificată de două treimi din membrii cu drept de vot, fiind adus la cunoștința membrilor de partid prin grija SG.

Ediția 1/2024